Tehnici de fortifiere a organismului

Suntem înconjuraţi de miliarde de microorganisme, care ne invadează corpul permanent. La toate aceste agresiuni externe sau interne, organismul nostru reacţionează prin sistemul imunitar, limitând şi stopând acţiunea distructivă a acestora. Miliarde de celule formează sistemul de apărare şi fără el nu am putea trăi nici o clipă.

Starea de sănătate reprezintă un proces dinamic, la care sistemul imunitar participă permanent, pentru a o menţine. Uneori însă, sistemele imune sunt copleşite de permanenta agresiune sau sunt şubrezite de propria noastră atitudine, prin consumuri improprii alimentare sau expuneri la poluare, stres, factori nocivi (fumat, alcool, droguri, etc.), în mod repetat, ducând la scăderea rezistenţei sistemului imunitar.

Astfel apare starea de boală, ca urmare a interacţiunii unor microorganisme cu un sistem imun alterat, incapabil să răspundă la agresiune, să o stopeze şi să restabilească starea de sănătate.

Ce facem pentru a îmbunătăţi capacitatea de apărare a fiecăruia dintre noi?

Apelăm adeseori la diverse tratamente, în speranţa vindecării, opririi evoluţiei bolii, însă uneori, medicamentele folosite fac mai mult rău decât bine. Sistemul imun este agresat acum şi de substanţe chimice, care, pe de o parte atacă microorganismul ce a provocat boala, dar pe de altă parte atacă şi propriile celule nefăcând diferenţierea între agresor şi agresat. Şi astfel sitemul imun este şi mai afectat, mai ales dacă tratamentele chimice se tot repetă.

De unde vine salvarea?

Din NATURĂ! Sau prin procedee naturale. Natura este cea care ne poate furniza mijloacele naturale de revigorare a sitemului imun.

1. Primul pas spre dobândirea imunităţii nou-născutului se face prin anticorpii din placenta mamei şi din laptele matern, mai ales cel din primul supt (colostru). De aceea, alăptarea în prima zi de viaţă poate fi numită prima vaccinare a copilului. Încă o dată, vedem ce important şi de neînlocuit este laptele matern.

2. Cu timpul, imunizarea copilului se realizează prin vaccinările obligatorii, dar şi prin contactul cu diverşi agenţi infecţioşi, faţă de care capătă imunitate. O metodă importantă în formarea imunităţii celui mic este utilizarea corectă a factorilor de mediu: alimentaţia, aerul, apa, soarele.

Hrănirea copilului este bine să se facă numai la sân până la 6 luni, dupa care să se continue alăptarea până la 2 ani, introducând treptat diversificarea alimentaţiei. O dată cu laptele mamei, foarte hrănitor de altfel, copilul primeşte anticorpi, fiind ferit de orice infecţie pe care mama a avut-o. În afară de alimentaţia echilibrată, folosirea aerului, a apei şi a soarelui sunt esenţiale pentru călirea organismului. Copilul trebuie obişnuit cu vestimentaţia potrivită, fără a-l înfofoli.

Este important ca micuţul să stea la aer curat cât se poate chiar şi în sezonul rece. Apa este de asemenea foarte utilă pentru creşterea rezistenţei organismului la infecţii. Baia zilnică este obligatorie, efectuată mai mult sub forma unei bălăceli cu apă călduţă, folosindu-se săpunul doar în locurile care se murdăresc frecvent. La sfârşitul băii, se recomandă un duş scurt cu apă mai rece decât cea folosită pentru baie.

Respectarea unui stil de viaţă sănătos este foarte importantă în întărirea sistemului imunitar al copilului. Să nu plece niciodată cu stomacul gol la gradiniţă sau la şcoală. Să mănânce un biscuit, o tartină cu unt, chiar şi o bucăţică de ciocolată. În timpul nopţii, atât copiilor, cât şi adulţilor le scade glicemia, iar scăderea glicemiei atrage după sine o receptivitate mai mare la îmbolnăviri.

De asemenea, suprasolicitarea şcolară scade rezistenţa la infecţii. Copilul crispat, stresat cu ore suplimentare de limbi străine, muzică, balet, sport etc. este predispus îmbolnăvirilor. Copilul are nevoie de momente în care să-şi ocupe timpul cum vrea, de relaxare prin joc, pe cât posibil în aer liber, nu la calculator. Imunitatea copilului depinde şi de respectarea orelor de somn. Copiii sub 10-11 ani să meargă la culcare înainte de 9 seara, iar şcolarii mari şi adolescenţii înainte de 10 seara. Copiii trebuie să prindă primul val de somn, care începe pe la ora zece seara şi care este de asemenea un factor de creştere a imunităţii.

Alimentaţia

Alimentaţia copiilor noştri le poate fi prieten sau duşman. Un organism slăbit îl refacem în primul rând prin alimentaţie. Sunt foarte multe alimente care au proprietăţi imunostimulatoare şi imunomodulatoare: fructele şi legumele proaspete, iaurturile îmbogăţite cu bacterii probiotice, unele legume (usturoiul, ceapa, soia), unele plante (echinaceea), etc. Anticorpii sunt de natură proteică, aşa încât avem nevoie de proteine de bună calitate, atât animale cât şi vegetale.

Grăsimile îşi au şi ele rolul lor în menţinerea imunităţii, mai ales grăsimile din peştele gras oceanic. Şi dacă nu putem să mâncăm zilnic macrou, hering sau somon, atunci o soluţie pentru refacerea imunităţii pot fi suplimentele nutritive cu ulei de peşte, cu acizi graşi esenţiali omega 3.

Sportul este şi el benefic, mişcarea uşoară, dar constantă de circa 30 de minute zilnic, contribuie la stimularea sistemului imunitar.

Se transmite lunar • Afişează ultima ediţie
Sfatul medicului
Specialistii recomanda cateva masuri pe care le puteti lua pentru a va imbunatati conditia fizica si preveni boli precum osteoartroza. Poate ca nu este atat de simplu, dar stiti…
Urmăreşte sfaturile noastre şi pe facebook şi twitter!